Na przestrzeni lat zmieniło się znacznie w Polsce podejście do klientów. Nie ma znaczenia to, czego klienci chcą, są traktowani coraz lepiej. Przedsiębiorstwa czują się w obowiązku zadbać o swoich klientów, ponieważ konkurencja w każdej branży sprawia, że osoba niezadowolona z towaru czy usługi jakiejś firmy po prostu więcej nie zdecyduje się na współpracę.

Przez to znacznie większe znaczenie ma marketing relacji >>hiperłącze<< By klienci wracali

Za tym hasłem stoi sporo czynników, ale każde z nich ma ten sam cel – utrzymanie klienta i przekonanie go do kolejnego skorzystania z usług firmy czy zakupu jakiegoś produktu. W największych korporacjach są nawet odrębne departamenty zajmujące się tylko tą dziedziną.

Zakupy przez internet

Autor: iStock
Źródło: iStock

Działania są zróżnicowane. Wszelkiego typu karty stałego klienta, zniżki przy kolejnym zakupie albo różnorodne programy lojalnościowe. Wszystkie te rzeczy robi się po to aby przekonać klienta do ponownego podjęcia współpracy. Najczęściej są to karty służące zbieraniu punktów, choćby na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych albo w restauracjach. Zazwyczaj są to popularne sieciówki. Spotkać również można karty, na których przybijane są kolejne stempelki. Po zebraniu określonej ich liczby otrzymujemy jakiś gratis lub nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie możemy znaleźć na przykład w zakładach kosmetycznych.

Jakość przede wszystkim

banknoty

Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

Oczywiście tylko programy lojalnościowe >>KLIK<< nie pozwolą na osiągnięcie zamierzonych efektów. Wyłącznie, gdy usługa albo produkt(zobacz etykiety pcv) są na wysokim poziomie, są szanse na powodzenie tego typu działań. Gdy firma źle traktuje swoich klientów lub oferuje produkty złej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powrotu klientów albo zwiększenia sprzedaży. Trzeba o tym pamiętać.

Klienci dziś są o wiele bardziej wymagający niż paręnaście czy kilkadziesiąt lat temu. Dziś są świadomi swoich praw i egzekwują je. Większość ludzi już nie ma obaw przed składaniem reklamacji produktów albo usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i naprawienia wad. Należy pamiętać, że dobrze traktowany klient wróci. Jeśli otrzymuje usługę czy towar wysokiej jakości – poleca je innym, a to doskonała reklama.
Marketing relacji
Tagged on: