Opona to taki element napędu samochodowego, który wchodzi w bezpośredni kontakt z podłożem. Bezwypadkowa oraz bezproblemowa jazda dostosowana do danych na drodze warunków, przede wszystkim jest zależna właśnie od jakości oraz doboru właściwych opon. Nad ich budową najczęściej się nie zastanawiamy, lecz podstawowa wiedza jest przydatna, zwłaszcza że każdy składnik opony oraz jego wykonanie decyduje o ostatecznych wartościach.

koła

Autor: iStock
Źródło: iStock
Najważniejsze składowe każdej opony to: bieżnik, osnowa, opasanie oraz stopka. Pierwsza z wymienionych rzeczy bezpośrednio styka się z powierzchnią drogi, jego wartość jest o tyle ważna, że odpowiada za przyczepność z podłożem. W inny sposób zarysowuje się rzeźba bieżnika w każdym z typów opon: te na zimę dobre do jazdy po śniegu oraz powierzchniach, na których łatwo wpaść w poślizg będą całkiem inaczej wyprofilowane od bieżników w oponach typu sportowego czy letnich (Hurtopony). Osnową są warstwy potocznie zwanego kordu, czyli specjalnego włókna, najczęściej wiskozowego albo poliamidowego. Te części układane są różnie w zależności od zastosowania opony. Osnowa jest warstwą wzmacniającą całość opony.

Następnym elementem, również wykonanym z kilku części kordu, jest tak zwane opasanie, to specjalistyczny materiał ułożony po obwodzie opony, którego celem jest dodanie sztywności strony czołowej opony oraz zachowanie kształtu jest to ochrona praca ochrona łódzkie przed odkształceniami na skutek sił oddziałowujących na oponę w czasie jej użytkowania. I wreszcie strona opony, przylegająca do felgi, zwana jest stopką (). Wykonuje się ją z drutów wzmacniających. Stopka jest elementem o tyle strategicznym, iż jest odpowiedzialna za dobre trzymanie opony na feldze.

Wybór opony do naszego samochodu jest zależny rzecz jasna od wielu rzeczy. Istotna jest pora roku, jak powszechnie wiadomo, w zimę nie można jeździć na oponach letnich. Podobnie lepiej na lato wymienić opony z zimowych na letnie. Sporo osób tak nie robi uważając, że nie ma sensu. A w rzeczywistości sprawa jest poważna, gdyż opony zimowe reagują inaczej na śnieg, a odwrotnie na parującą od gorąca nawierzchnię. Dużo ludzi stosuje również opony uniwersalne, ale jednak jest to średni pomysł. Jeżeli bardzo chcemy powinniśmy zakupić naprawdę trwałe opony tego typu.
Jak w ogóle zbudowane są opony? Jak to wygląda? Dlaczego jest tak ważne, by wybrać jak najlepsze modele?
Tagged on: