
Jest dostępnych mnóstwo możliwości na pozyskiwanie klientów. Każda jest efektywna, natomiast nie każda powinna pasować do naszego charakteru działalności. Kiedy posiadamy sklep, najczęściej zarządzamy pewien ogólny wzorzec obsługi konsumentów. Jest to wyjątkowo popularne działanie. Wprowadzamy dokładny scenariusz postępowania z klientem, który musi praktykować obsługa sklepu. Wyszczególnia on wszystkie etapy sprzedaży. Rozpoczyna się już w momencie, gdy klient wchodzi do sklepu. Doświadczony sprzedawca musi od tego momentu właściwie obserwować zachowanie klienta i w odpowiednim momencie zareagować. Zazwyczaj zaczyna się od chęci pomocy.
Skoro rzuciłeś okiem na zamieszczone w tym serwisie materiały, to dodatkowo zerknij na opracowanie, które też niewątpliwie przypadnie Ci do gustu.
Później następuje szereg innych chwytów marketingowych, których zadaniem jest nakłonienie klienta do kupna jak największej ilości produktów. To właśnie jest sprzedaż komplementarna. Polega ona na tym, że proponujemy do zakupu pasujący dodatek.

Ogólny proces powinien być doskonale znany pracownikom sklepu. Czy tak jest naprawdę, obserwuje właśnie tajemniczy konsument. Ta osoba ma do dyspozycji ankietę z wyszczególnionymi punktami, na które ma zwrócić uwagę. Sprawdza ona nie tylko obsługę, ale także czystość w sklepie oraz to, czy towar jest wyeksponowany zgodnie z regułami panującymi w firmie. Osoba, która pracuje jako tajemniczy klient, musi się zachowywać swobodnie, a także we właściwy sposób oceniać wszystkie punkty z ankiety. Nie jest to, wbrew pozorom, łatwa i bezstresowa praca.
Najczęściej robi się jednak inne badanie marketingowe (więcej tu), czyli tradycyjna ankieta, którą zapełniają klienci lub dostawcy sklepu. Powinna ona być źródłem dokładnych opinii oraz sugestii które dotyczą naszych usług. Te informacje mogą być nam konieczne, aby wprowadzić nieodzowne modyfikacje i bardziej dopasować się do potrzeb konsumentów.